Rearrangement of the livingroom

14 oktober 2016 - Madrid, Spanje

Haaaai,

Zoals beloofd, al iets sneller een blogje over la vida en Madrid. Nadat ik mama dus had afgezet op het vliegveld ben ik naar school gegaan. Eenmaal aangekomen op school bleek de quizzz niet door te gaan en werd ie op vrijdag afgenomen. Ik had dus voor niets niks geleerd haha. De rest van de week heb ik eigenlijk niet zo veel uitgespookt, wat huiswerk gemaakt, boodschappen gedaan, met Tom gefactimed, eigenlijk wel het gewoonlijke. Op woensdagavond was Maxim jarig en hadden we het huis vol met zijn vrienden. Ik moet zeggen het was wel erg gezellig en Maxime had het ook erg naar zijn zin, tot het moment dat ie zich niet meer goed voelde :o . Het weekend was de moeder van Lisa hier in Madrid, dus Lisa was er veel met haar moeder op uit.

Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ik geen leuke dingen heb gedaan dat weekend. Toen ik thuis kwam van school op vrijdag middag, ben ik gezellig met Tim, Kathleen en Lucas een frozen yoghurt gaan eten (zooooo lekker!). Vervolgens is Kathleen naar huis gegaan en ben ik met Lucas en Tim naar de 9e verdieping van El Corte Ingles (de Bijenkorf van Spanje die op ieder hoek van de straat zit) gegaan waar je een mooi uitzicht over Madrid hebt! Vervolgens hebben Tim en ik nog wat rondgeneusd op de boekenafdeling, op zoek naar een Spaans boekje om te oefenen, maar helaas niet geslaagd.
's Avonds hebben Kathleen, Tim en ik lekker op de bank gehangen en een filmpje gekeken (een veel voorkomend fenomeen hier :) ).
Op zaterdag zijn Tim en ik er met z'n tweetjes op uit getrokken. Tim heeft bijna alles al gezien hier in Madrid en ik iets minder, dus kon hij me fijn wat leuke plekjes laten zien. We zijn begonnen bij Cuatro Torres. Dé skyline van Madrid. De naam zegt het misschien al een beetje, maar het zijn dus vier hele hoge torens en dat is het. Het is wel indrukwekkend hoog. We hebben hier een beetje rondgelopen. Wat ik trouwens vorige keer ben vergeten te vertellen is dat we tijdens de free tour bij een barretje een echte Madrileense likeur gedronken hebben die gemaakt wordt van de Madroño, een soort aardbei die aan een boom groeit hier in Madrid. Omdat de madroño er bijna een heel jaar over doet om te rijpen, gaat ie ook gisten en bevat ie op het moment van oogsten zo'n 46% alcohol. Zoveel zit er gelukkig niet in de likeur zelf, maar wel erg lekker! Maar goed, bij die Cuatro Torres stonden dus van die bomen met rijpe madroños aan en zo rebels als we zijn, hebben Tim en ik er eentje geplukt en geproefd. Ze waren best lekker, alleen wat korrelig. De likeur is lekkerder zullen we maar zeggen.
Vervolgens hebben we nog een stukje in de buurt gelopen en hebben we de metro terug naar huis gepakt. Even thuis wat eten en verder. We hadden Palacio Royal (bij ons om de hoek) op de planning staan, het paleis van Madrid. Eenmaal daar aangekomen, zagen we dat de rij echt super lang was en aangezien we een uurtje later met Lisa en haar moeder hadden afgesproken om wat te gaan drinken, besloten we om maar niet in de rij te gaan staan om de binnenkant te zien. In plaats daarvan gingen we opzoek naar de moskee in Madrid, waarvan we een hele mooie koepel konden zien, maar toen we 'm eenmaal gevonden hadden, viel ie toch wel tegen. We waren gelukkig in de buurt van de tempels van Debod en Tim wist natuurlijk dat als we naar beneden (de berg af) liepen dat we dan in een hele mooie rozentuin uitkwamen, dus zijn we daar naar toe gelopen. Het was echt super mooi en rustgevend om daar even rond te lopen.
Lisa had ons ondertussen geappt dat zij en haar moeder op een terrasje zaten op Plaza Mayor en Tim en ik zijn die kant op gegaan om ons gezellig aan te sluiten. We hebben daar lekker zitten vertoeven met wat lekkers te drinken, wat tapas en de vele mensen om naar te kijken op het plein. Toen we uitgezeten waren zijn Tim en ik nog met de metro naar embajadorres gegaan. Hier zit een oude sigarettenfabriek die ze hebben omgebouwd tot een community center. Op de muren staat echt hele mooie grafitie en in een van de kamers waren wat mensen aan het jammen. Echt leuke muziek om naar te luisteren.
's Avonds hadden Tim en ik Kevin (een vriend van Tim) uitgenodigd om bij ons wat te komen drinken en daarna opstap te gaan. Het was echt zo gezellig bij ons thuis dat we opstap gaan niet eens meer gehaald hebben.
Op zondag heb ik lekker uitgeslapen, wat boodschapjes gedaan (poeh wat was dat zwaar! De boodschappen waren iets zwaarder dan ik had gedacht, de berg op, tussen al die slome toeristen door terwijl het bloedheet is.. M'n workout voor die dag had ik dus al gehad). Thuis heb ik lekker een soepje gemaakt want Kathleen en Lisa zaten me toch een partij te snotteren met z'n tweetjes. Nou ja, ze waren niet fit ;).

De week die volgde was eigenlijk weer normaal. Op woensdagochtend ben ik naar de wisseling van de wacht bij het paleis gaan kijken. Dat is op iedere eerste woensdag van de maand. Erg leuk om een keer gezien te hebben!
's Avonds hadden onze Franse vriendjes een feestje bij ons thuis waar wij (en achteraf ook onze buren) niet erg blij mee waren. Veel kabaal, harde muziek en na een aantal keer vragen of het zachter kon de hoop maar opgeven. Maar goed, ik heb wel nog kunnen slapen in de uren dat ze weg waren en nog even nadat ze thuis kwamen. We hebben hier ook even een hartig woordje met ze over gesproken en sindsdien zijn ze muisstil haha.

Op vrijdag kwam Gaston ons bezoeken. Gaston is een vriend van Lisa en mij uit Maastricht, die voor stage in Granada zit. We hebben hem gelijk de eerste avond al heel veel laten zien, hebben op het terrasje wat gedronken en zijn 's avonds gaan uiteten.
De volgende dag lekker een beetje uitgeslapen en lekker gaan shoppen, door Calle Serano gelopen (de P.C. Hooftstraaat van Madrid) en het Retiro Park laten zien samen met Lisan erbij. 's Avonds hebben we lekker gekookt en wat gedronken bij ons. Kevin was er ook weer gezellig en deze keer zijn we wel opstap gegaan. Helaas was dit geen succes en na (gelukkig maar) €5 te hebben betaald bij een propper voor entree hebben we veel staan wachten, gelopen en om kwart over 3 maar naar huis gegaan na nog geen enkele club van binnen te hebben gezien..
Ook zondag hebben we een beetje uitgeslapen en op Plaza de Oriente (bij het paleis) heerlijk in het zonnetje een boekje gelezen en mensen zitten kijken. Na het eten zijn Tim, Gaston en ik er nog even op uit gegaan om voor de buren van Tim uit Nederland, die hier op bezoek waren, een cadeautje te gaan halen. Daarna ging Tim met zijn buren uiteten. Gaston en ik hebben nog een heel stuk gewandeld. Ik heb hem de laatste dingetjes laten zien die hij nog niet gezien had en in het donker met alle lichtjes was het ook wel een keer leuk voor mij om dat te hebben gezien!

Maandagochtend heb ik Gaston naar het busstation gebracht en was het voor hem tijd om terug te gaan naar Granada.
's Middags had ik een excursie met mijn Tourism klas naar het plaatsje San Martin de Valdeiglesias in Sierra Oeste, het berggebied ten westen van Madrid. We hebben hier een mooi kasteel bezocht, een hotel en we zijn naar het meer in de buurt gegaan. We moeten hier een project over draaien om het hier toeristischer te maken. Echt een aanrader!

Dinsdagavond hebben we gezellig met Roos, Kathleen en Tim wraps gekookt en zitten kletsen.

Op woensdag hadden we vrij, omdat ze op 12 oktober het Spaanse imperium vieren. Er is dan een militaier parade wat erg indrukwekkend is. Helaas heb ik hier niks van gezien want het was vandaag 12 graden en regen de hele dag. Ook was het huiswerk en schoonmaak dag voor Lisa en mij.

Ook op donderdag en vandaag was het erg koud. Vandaag ben ik met Lisa en Tim naar het Reina Sofía museum gegaan. Ik moet eerlijk toegeven dat die moderne kunst niet echt mijn ding is, maar ja, we hebben het gezien zullen we maar zeggen. En nu zullen jullie denken, maar wat is er nou met die titel? Tijdens het poetsen vandaag hebben Tim en Lisa de woonkamer verbouwd en dat hebben ze echt tegen iedereen die het wilde horen in het huis verteld, dus vandaar rearrangement of the livingroom. Het is nu veel overzichtelijker :p.

Morgen ga ik met de Nederlandse huisgenootjes hiken in het berggebied hier ergens buiten Madrid en zondag staat El Rastro (een tweedehands marktje) op de planning.

Woensdag komt Tom alweer aan en wat heb ik daar zin in!! Weer even samen zijn voor een klein weekje :D!!

Tot de volgendeeee

xxx

1. Danielle Tobben:
    15 oktober 2016
    Pffff..... druk, druk, druk in Madrid.
    Veel gezien en gewandeld zo te lezen. Goed bezig. Geniet van de tijd samen met Tom en zet er ook wat foto's bij van jullie samen.
    Have fun samen.
  2. Lieke:
    15 oktober 2016
    Alles klinkt zo heerlijk!! Geniet van je weekje met tom :D
  3. Lutgens:
    17 oktober 2016
    Nou meid, je hebt het er maar druk mee , gezellig druk geniet ervan ook met Tom samen.
    Dikke Dikke knuffel xxx